Szkolnymi akademiami jesień się zaczyna – można by sparafrazować słowa poety. A uczniowie różnie reagują na rozpoczęcie roku szkolnego – niektórzy się cieszą, inni są przygnębieni. Jak to szkolne życie im ułatwić?
Zdobywanie wiedzy, uczenie się jest skomplikowanym procesem, na który wpływ ma wiele czynników. Jednym z nich jest sam uczeń: jego stan zdrowia, funkcjonowanie jego zmysłów, wrodzone i nabyte zdolności, umiejętności, temperament, osobowość oraz jego rozwój ogólny. Duży wpływ na postępy w nauce (lub ich brak) ma kondycja psychofizyczna organizmu dziecka. Dla przykładu, na powstawanie niepowodzeń szkolnych ogromny wpływ mają zakłócenia rozwoju dziecka, w tym m.in.:
– wady wzroku, słuchu oraz wszelkie choroby, pogarszające stan zdrowia dziecka, zaburzenia w funkcjonowaniu receptorów i narządów ruchu, zdarzenia losowe;
– obniżona sprawność intelektualna, obniżony poziom inteligencji,
– zakłócenia w rozwoju uczuciowości, motywacji i postaw, i związane z nimi zaburzenia funkcjonowania społecznego.
Czynniki te bardzo często tworzą skomplikowany splot niekorzystnych dla nauki warunków. Szybko staje się on tak złożony, że po pewnym okresie niepowodzeń szkolnych nie można już stwierdzić, co było źródłem trudności w nauce…
Pierwsze trudności w nauce bywają na ogół przez rodziców lekceważone. Lekceważenie to może wypływać z trudności obiektywnej oceny osiągnięć i możliwości dziecka.
Poważnym źródłem niepowodzeń szkolnych może być sama szkoła: jej warunki lokalowe, atmosfera szkoły, organizacja życia szkolnego, kontakty między uczniami. Jeśli te czynniki są niekorzystne, ma to odbicie w psychice dziecka, działa na jego motywację do nauki, zachowanie. Dziecko staje się zalęknione, niezrównoważone, agresywne, przeżywa strach i uczucie zagrożenia, stresy i kompleksy. Taki stan psychiczny nie sprzyja nauce, powoduje trudności, a nawet tzw. „fobię szkolną”. Dziecko odczuwa lęk przed konkretnymi sytuacjami, które mają miejsce w szkole. Psychologiczne objawy lęku są często maskowane przez objawy somatyczne: bóle głowy, drżenie rąk, nudności, wymioty, bóle brzucha, biegunki, duszność, pocenie się.
Aby dziecko odnosiło sukcesy w szkole, musi mieć motywację do nauki, chciało i lubiło się uczyć. Trzeba stworzyć mu warunki ku temu i dotyczy to różnych sfer codziennego życia. Jeśli nie chcemy lekceważyć problemów naszego dziecka, a widzimy pierwsze niepowodzenia, należy najpierw postawić diagnozę pedagogiczna (od tego są nauczyciele, wychowawcy i pedagodzy szkolni) oraz poddać dziecko ewentualnie terapii pedagogicznej.
Wzmocnić ogólnie uczniowski organizm…
Można tego dokonać przy pomocy preparatów, zawierających immunostymulujące substancje: kwasy omega-3 (zawarte w tranie i olejach rybich), dostępne w aptekach w postaci kapsułek doustnych. Są też rośliny o takich właściwościach – np. jeżówka purpurowa, aloes, eleuterokok kolczasty czy cytryniec chiński.
Odporność ucznia przyczynia się w dużym stopniu do zmniejszenia niepowodzeń szkolnych, gdyż zapobiega absencji chorobowej i co za tym idzie – wyczerpującemu „nadrabianiu” materiału do nauki.